X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
23 سپتامبر 2016
http://247-365.ir/wp-content/pic/ad/Mahak.jpg

 
نوشته شده توسط : ایمان نیکخوی پهمدانی

http://dl.247-365.ir/pic/danesh/Blood_Lipids.jpg

در ابتدا، چربی خون بالا در بیماران مبتلا به اضافه وزن، قابل پیش بینی است. اساسا دو نوع کلی چربی خون در برگه ی آزمایشگاهی گزارش می شود که یکی کلسترول و دیگری تری گلیسرید خون است.
ادامه متن در ادامه مطلب …

تری گلیسرید
در بسیاری از بیماران مبتلا به اضافه وزن و به ویژه کسانی که هم زمان مبتلا به دیابت هستند و قند خون آنان به خوبی کنترل نشده است، تری گلیسرید خون به بالاتر از حد طبیعی و گاه به ۲ تا ۳ برابر میزان طبیعی افزایش می یابد. کلسترول خون در بسیاری از افراد مبتلا به اضافه وزن، بخشی از آن به تدریج کاسته شود. کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن(مثلا حداقل ۴ و حداکثر ۸ کیلوگرم کاهش وزن در فردِ ۸۰ کیلوگرمی) تاثیر چشم گیری در کنترل تری گلیسرید خون دارد. گام بعدی در کنترل تری گلیسرید خون بالا، تقسیم وعده های غذایی است. تری گلیسرید خون مانند کبدِ چرب نتیجه ی تحمل گرسنگی در میانِ روز و یکباره خوردن غذا و وعده ی اصلی ناهار یا شام است. صرف میان وعده (لقمه نان) بین صبحانه و ناهار و بین ناهار و شام نقش مهمی در کنترل تری گلیسرید خون دارد. چربی غذا، نوع گوشت و خوردن و نخوردن تخم مرغ بر روی این چربی خون بی تاثیر است. اگر فردِ مستعد به افزایش تری گلیسرید خون، در فاصله ی ۴ ساعت پس از صرف ناهار احساس گرسنگی نکند، به این معنی است که تولید چربی تری گلیسرید در کبد و میزان این چربی در خون بالا است. در عین حال که بروز گرسنگی در میانِ روز خبر خوبی برای کنترل چربی خون است، نگه داشتن گرسنگی و عدم صرف میان وعده ی مناسب که همان لقمه های نان است، منجر به تشدید چربی خون خواهد شد. مصرف میوه و تنقلات و بیسکوئیت و غیره برای رفع گرسنگی توصیه نمی شود. دیر صرف کردن غذا و عدم صرف میان وعده دلیل شایع بالا بودن تری گلیسرید خون است. نکته ی دیگر در مورد این بیماری این است که نوشیدن الکل به طور مکرر (بیش از یکبار در هفته) موجب افزایش این چربی خون می شود. نوشیدن الکل و به ویژه پُرخوری بعد از نوشیدن آن، تولید چربی تری گلیسرید در کبد را به طور چشم گیری افزایش می دهد. نکته ی آخر این که در صورت ابتلا به بیماری دیابت یا شروع اختلال در تحمل قند، کنترل مناسب قند خون با مصرف به موقع دارو و رعایت رژیم غذایی مناسب، به کاهش تری گلیسرید خون کمک زیادی می کند. بیمارانی که قند خون پس از غذا در آنان کنترل شده نیست و عدد بالایی را نشان می دهد، به دلیل تغذیه ی نامناسب بخت بیشتری برای مبتلا به تری گلیسرید خون بالا دارند.

کلسترول
کلسترول خون دو دسته ی کلسترول بد یا همان چربیِ دور قلب (کلسترولLDL) و کلسترول سفید (کلسترولHDL) تقسیم می شود. معمولا با افزایش سطح تری گلیسرید خون، سطح کلسترول مفید خون کاهش می یابد. کلسترول خون بیشتر از تری گلیسرید خون تحت تاثیر ژنتیک است و در صورت داشتن زمینه ی ارثی، تغذیه نامناسب و به ویژه افزایش وزن و چاقیِ شکمی با گذشت سن و کم تحرکی، سبب بالاتر رفتن میزان این چربی از مرز طبیعی آن در خون می شود.
مهمترین راهکارهای تغذیه ای کنترل کلسترول خون عبارت از:
۱. کاهش وزن در افرادی که مبتلا به اضافه وزن هستند، موجب کاهش کلسترول بد خون می شود. کاهش ٪۵ تا ٪۱۰ از وزن در بیماری مبتلا به اضافه وزن، در تصحیح این نوع چربی لازم است.
۲. کاهش مصرف چربی های اشباع با کم کردن مصرف لبنیاتِ پُرچرب و کم کردن میزان مصرف انواع تنقلات نظیر انواع بیسکوئیت (حتی بیسکوئیت سوس دار)، کیک، شکلات (حتی شکلات رژیمی) و هله هوله ها که معمولا حاوی چربی اکسید شده و اسید های چرب ترانس هستند، خطر افزایش کلسترول خون را کاهش می دهد. چربی لبنیات در کنترل کلسترول خون اهمیت دارد و بهتر است از شیر و ماست با حداکثر ٪۱/۵ چربی استفاده شود.
۳. مصرف هفته ای دوبار گوشت قرمز به اندازه ی ۲ تکه در خورش و مصرف ۲ عدد تخم مرغ در هفته و نیز استفاده از روغن مایع و روغن مخصوص سرخ کردن برای طبخ غذا، هیچ مشکلی در رابطه با کنترل کلسترول خون ایجاد نمی کند. مصرف چربی های سالم مانند روغن مخصوص سرخ کردن، به گونه ای که ۲۰ تا ٪۲۵ انرژی روزانه ی مورد نیاز فرد از چربی تامین شود، ضروری است. حذف چربی های سالم از غذا حتی باعث افزایش میزان تری گلیسرید و کاهش میزان کلسترول مفید خون می شود. مقدار مجاز چربی و نوع آن با توجه به وزن فرد و انرژی مورد نیازِ روزانه ی هر فرد، توسط متخصص تغذیه تعیین می شود. توجه بیش از اندازه به نوع روغن و رنگ گوشت، به گونه ای که فرد از امور واجب یعنی رعایت ساعت صرف غذا و صرف میان وعده و رعایت مقدار غذا و در نتیجه کنترل وزن دور شود، اثر منفی بر کنترل چربی خون خواهد داشت.
۴. افزودن گردو، روغن زیتون و برخی اقلام پُر انرژی به برنامه غذایی به بهانه ی مفید بودن این نوع چربی ها صحیح نیست زیرا آن ها به دلیل تشدید افزایش وزن موجب افزایش چربی خون می شوند. روغن موجود در گردو و زیتون و دیگر خشکبار، در صورت جایگزین شدن با سایر چربی های مصرفیِ روزانه، می تواند به کاهش چربی خون کمک کند و نه این که بدون حساب و در نظر گرفتن انرژی آن ها مصرف شود. کلسترول مفید خون تا ٪۵۰ تابع ژنتیک است و بخش دیگر آن با کنترل وزن بدن و کنترل تری گلیسرید خون و نیز افزایش فعالیت بدنی قابل افزایش است.

به طور خلاصه:
افرادی که در گذشته بسیار لاغر بوده اند و اکنون با گذشت سن دچار افزایش وزن و چاقیِ شکمی شده اند، لازم است برای کنترل مناسب چربی خون حداقل ۵ درصد از وزن خون را به تدریج کم کنند (۵ درصد معادل ۳ تا ۴ کیلوگرم در یک فرد ۷۰ کیلوگرمی است). روغن های خوب و سالم را نباید از غذا حذف کرد، بلکه می بایست مصرف به اندازه ی آن آموخت. افزودن فعالیت بدنی و ورزش با شدتِ متوسط در بیشتر روزهای هفته که همیشگی و ماندگار باشد، به کنترل چربی خون و سلامت قلب و عروق کمک زیادی می کند.
دکتر سید محسن مداح
متخصص تغذیه و عضو انجمن تحقیقات چاقی آمریکا
شما پست روش مناسب برای درمان فشار خون به کمک تغذیه چیست؟ را در وب سایت تفریحی 365-247 مشاهده کردید



:: موضوعات مرتبط : تغذیه, دانش
:: برچسب ها : , , ,
تاریخ انتشار : جمعه, 23 سپتامبر 2016 | بدون دیدگاه
 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



 
   
عکس, کلیپ, بازی, اپلیکیشن, برنامه سیمبیان, برنامه جاوا, آموزش KMPlayer, کلیپ آموزشی, آموزش ویندوز