23 سپتامبر 2016
http://247-365.ir/wp-content/pic/ad/Mahak.jpg

 

کانال تفریحی 365-247

عکس، گیف و مطالب خنده دار

http://247-365.ir/ads/Telegram.png

برای ورود به کانال یا بر روی عکس بالا کلیک کنید

و یا آدرس کانال را جستجو کنید: my247dash365

نوشته شده توسط : ایمان نیکخوی پهمدانی

http://dl.247-365.ir/pic/danesh/Fatty_Liver.jpg

تجمع چربی در کبد و التهاب این بافت که بیماری «کبدِ چرب» خوانده می شود، عارضه ی شایعی در مبتلابان به اضافه وزن است. کبدِ چرب ناشی از اختلال در عملکرد برخی از هورمون ها به ویژه انسولین است و در صورت داشتن اضافه وزن و تغذیه نامناسب تشدید می شود.
ادامه متن در ادامه مطلب…

بیماریِ کبدِ چرب برخلاف نام آن صرفا ناشی از مصرف غذاهای پُر چرب نیست. چربی داخل کبد از هر ماده ی غذایی شامل نان، برنج، مرغ، ماهی، میوه و … که یکباره و خارج از ظرفیتِ متابولیسم کبد، یعنی به مقدار زیاد در یک وعده مصرف شده باشد، تولید می گردد. عمده غذای صرف شده، از روده ی کوچک وارد کبد می شود بنابراین ورود یکباره ی غذا حتی یک جا خوردن میوه موجب تحمیل بارِ زیاد به کبد و ناگزیر کردن این بافت به تبدیلِ غذای خورده شده به چربی می شود. این بیماری هم چنین در کسانی که چاقیِ شکمی دارند بروز می کند، زیرا چربی های ذخیره شده در ناحیه ی شکمی، مستقیما از خون به کبد وارد می شوند.
چهار نکته ی تغذیه ای مهم در پیشگیری و درمانِ کبدِ چرب وجود دارد: نخست این که تقسیم مناسب وعده های غذایی و عدم ایجاد فاصله ی زیاد بین وعده ها، که با ثرف به موقع میان وعده (لقمه نان) میسر است، به برطرف کردن کبدِ چرب کمک می کند. مصرف ِ یکباره ی هر نوع غذایی (حتی غذای آب پز و بدون چربی)، در فردِ مستعد به این بیماری که با گرسنگیِ زیاد بر سرِ سفره ی غذا می نشیند، احتمال پیدایش کبدِ چرب را افزایش می دهد. برای پیشگیری و درمان کبدِ چرب لازم است فرد، گرسنگیِ بین وعده های اصلی غذا را رفع کند و وعده ی اصلی غذایی را به گونه ای میل کند که نیاز به مصرفِ میان وعده در فاصله ی ۳ تا ۴ ساعت بعد از صرف غذا در وی بروز کند. میان وعده ی مصرفی نباید اقلامی مثل بیسکوئیت و خشکبار و حتی میوه باشد و لازم است از لقمه های نان استفاده کرد. دوم این که در صورت داشتن اضافه وزن، کاهش توده های چربی در ناحیه ی شکمی از طریق کاهش وزنِ توام با ورزشِ منظم، کمک زیادی به تصحیح کبدِ چرب می کند. با این وجود کم خوری و ورزش موقت، درمان بلند مدت این بیماری نیست و با از سر گرفتن عادات غذایی سابق و زندگیِ کم تحرکِ قبلی، این بیماری دوباره بر خواهد گشت. کاهشِ وزن حتی به مقدار ۴ تا ۵ کیلوگرم، به تصحیح کبدِ چرب کمک زیادی می کند. ورزش به صورت پیاده رویِ تند به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته نیز، فعالیت بدنی مناسب محسوب می شود به شرط آن که تغذیه ی مناسب رعایت شود. لازم به یاد آوری است که رژیم غذایی سخت و ورزش شدید که کاهش وزنِ ناگهانی و شدید ایجاد کند، ممکن است وضعیت کبدِ چرب را بدتر کند، بنابراین کم خوریِ سرخود و غیر واقعی، برای این بیماری نه تنها کمک کننده نیست بلکه التهاب کبد را بیش تر از سابق خواهد کرد. نکته ی سوم این است که نوشیدن الکل به طور مکرر در طول هفته(بیش از یک بار در هفته) موجب بروز کبدِ چرب می شود. نوشیدن الکل و به ویژه پُرخوری بعد از نوشیدن آن، تولیدِ چربی در کبد را به طور چشم گیری افزایش می دهد. نکته ی چهارم این که در صورت ابتلا به بیماری دیابت یا شروع اختلال در تحمل قند، کنترلِ مناسبِ قند خون با مصرف به موقع دارو و رعایت رژیم غذایی مناسب، به تصحیح کبدِ چرب کمک زیادی می کند. بیمارانی که قند خون پس از غذا در آنان کنترل شده نیست و عدد بالایی را نشان می دهد، به دلیل تغذیه ی نامناسب، بخت بیش تری برای مبتلا به کبدِ چرب دارند.
لازم به یادآوری است که افراد مبتلا به کبدِ چرب، معمولا میزان نوعی از چربی خون به نام «تری گلیسرید» افزایش می یابد که تدابیر تغذیه ای که ذکر شد، از مقدار این چربی خون نیز کاسته می شود. بنابراین با شنیدن نام «کبدِ چرب»، از روی آوردن به مصرف غذا های پخته و کبابی شده خود داری کنید. این رژیم نامناسب ممکن است وضعیتِ کبدِ چرب را بدتر کند.
دکتر سید محسن مداح
متخصص تغذیه و عضو انجمن تحقیقات چاقی آمریکا
شما پست بیماری کبد چرب چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ را در وب سایت تفریحی 365-247 مشاهده کردید



:: موضوعات مرتبط : تغذیه, دانش
:: برچسب ها : , , , , , ,
تاریخ انتشار : جمعه, 23 سپتامبر 2016 | بدون دیدگاه
 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



 
   
عکس, کلیپ, بازی, اپلیکیشن, برنامه سیمبیان, برنامه جاوا, آموزش KMPlayer, کلیپ آموزشی, آموزش ویندوز